Bygge- og anlægsprojekter i Syddanmark præsenteret på konference i Fredericia

Trekantområdet byder i disse år på et bredt udvalg af nye bygge- og anlægsopgaver. Building Network havde derfor inviteret til et eksklusivt netværksarrangement torsdag d. 30. august 2018 i Fredericia, hvor netværkets medlemmer kunne høre mere om projekterne og tale med bygherrer, rådgivere og entreprenører fra blandt andet Kolding Kommune, ADP A/S, INGENIØR´NE og TREFOR Infrastruktur.

Efterårets første netværkskonference fandt sted på det nyrenoverede 4-stjernede Best Western Plus Hotel Fredericia. Efter frokost med prøvesmagning af lokale lækkerier fra hotellets gourmetrestaurant, bød direktør Mickey Lund fra Building Network velkommen i hotellets konferencelokale til de fremmødte talere, medlemmer og gæster.

Indledningsvis annoncerede Mickey Lund, at Building Network gennem årene med stor succes har opbygget en kommunikationskanal, der går ud til over 5000 personer, herunder bygherrer, entreprenører og andre centrale aktører indenfor bygge- og anlægsbranchen. Fremover står denne kanal samt nyhedssitet på Building Networks website gratis til rådighed for medlemmer, der ønsker at komme ud med pressemeddelelser og andre relevante nyheder. Building Networks kommunikationsteam tilbyder også at hjælpe medlemmer med at skrive eller tilrette nyheder, lød det fra Mickey Lund.

Læs mere i interviewet “Få dine nyheder og pressemeddelelser ud til over potentielle samarbejdspartnere 

 

Udviklingen af Taulov Dry Port i fuld gang
Ordet gik herefter til konferencens første oplægsholder CEO Nils Skeby fra ADP A/S, der var inviteret til at fortælle om udviklingen af Taulov Dry Port, Danmarks multimodale transport- og logistikcenter. Taulov Dry Port ligger kun 7 minutter fra Fredericia Havn og er en del af den offentligt ejede virksomhed, ADP Koncernen, som ejer og driver havnene i Fredericia, Nyborg og Middelfart.

Taulov Dry Port udgør med sin placering et af Danmarks vigtigste trafikale knudepunkter, hvor havn, jernbane og motorvejene E20 og E45 mødes.  Nils Skeby gennemgik den historiske proces fra købet af først 200.000 m2 jord ved Taulov til at ADP A/S i et joint-venture med PFA i dag ejer og har investeret i yderligere 500.000 m2 jord til udvikling af Taulov Dry Port.

Nils Skeby forklarede, at man med Taulov Port Dry ønsker at udfordre transportbranchen ved at skabe optimale rammer for distribution af gods. Målet er at transport- og logistikoperatører via Taulov Dry Port effektivt kan håndtere modalskifte fra én transporttype til den anden. Og at de kan udnytte koblingen til Fredericia Havn, der i forvejen håndterer gods fra hele verden.  I fremtiden forventer man, at Taulov Dry Port bliver et europæisk trafikknudepunkt og vejen ind til de nordiske og baltiske lande.

Nils Skeby gennemgik planerne og status for udviklingen af de i alt 700.000 m2 erhvervsjord, der er i fuld gang med at blive bebygget med moderne og fremtidssikrede domicil- og lagerfaciliteter til den danske transportbranche. Der er tale om generiske lager- og logistikejendomme, fleksible erhvervslejemål og projektejendomme. De første lejere flyttede ind i 2016, og man ligger lige nu i forhandlinger med en række specialiserede virksomheder, der er interesseret i at placere deres logistikcenter i Taulov Port Dry.

Moderne og fremtidssikrede domicil- og lagerfaciliteter i Taulov Dry Port – Illustration: ADP A/S

Inden for den næste måneds tid forventer ADP at offentliggøre udbuddet af det første domicil. Over de næste 5-10 år bliver der udbudt masser af kvadratmeter i Taulov Port Dry, der er i vækst og som i fremtiden bliver et stærkt og eftertragtet centralt knudepunkt for masser af virksomheder, lød det afslutningsvis fra Nils Skeby.

Succesfuld ingeniørfirma har vokseværk
Direktør og partner John Andresen fra det rådgivende ingeniørfirma, INGENIØR’NE, fortsatte konferencen med et oplæg om virksomhedens historiske udvikling, vækst og udfordringer. Virksomheden blev grundlagt i 1972 og har siden løbende foretaget udskiftninger i ejerkredsen. I 2010 tog firmaet navneforandring til INGENIØR´NE, der i dag har mere end 750 opgaver årligt og medarbejdere siddende i Esbjerg, Kolding og Odense.

John Andresen forklarede, at 56 % af omsætningen hos INGENIØR´NE i 2014 lå på erhvervsdelen. Siden har man gennem en målrettet indsats haft succes med at sprede sit kundeportefølje over flere forskellige områder for at blive mere uafhængig af branchen. Her fire år senere er det lykkedes INGENIØR´NE at få spredt forretningerne ud på fem store områder – kommuner, regioner, erhverv, energi og boligforeninger. Opgaverne er desuden spredt i hele landet med en koncentration i landets fem største byer. I 2018 forventer ingeniørfirmaet en omsætning på knap 100 mio. kr.

Også på medarbejdersiden har INGENIØR´NE været gennem en positiv udvikling, hvor det er lykkedes at tiltrække og fastholde veluddannede medarbejdere blandt andet ved at give dem ansvar, spændende opgaver og udfordringer. I 2013 var der 34 medarbejdere. I 2018 tæller medarbejderstaben over 100, fortalte John Andresen.

Et udpluk af de referencer, som INGENIØR´NE arbejder med for tiden, blev herefter præsenteret. Det drejer sig blandt andet om nybyggerier eller renoveringer af boliger i blandt andet Vejle, Kolding og Esbjerg, der løber over de næste par år. Boligsagerne er blandt andet igangsat med bevillinger fra Landsbyggefonden.

Et af projekterne, som INGENIØR´NE arbejder med for tiden er Kolding Have – Illustration: Cebra Architucture

I samarbejde med AI Arkitekter er INGENIØR´NE i gang med at projektere 15.000 kvm på 3 byggefelter på den eftertragtede erhvervspark i Odense, Thrige Firkanten. Byggeperioden ligger fra maj 2019 til august 2021.  Udbud forventes i 1. eller 2. kvartal 2019. INGENIØR´NE har også fået til opgave at ombygge flere afdelinger på Sygehus Lillebælt i Vejle. Det drejer sig om i alt ca. 4000 kvm. Derudover skal ingeniørfirmaet ombygge og renovere akutafdelingen på Hospitalsenheden. Sidstnævnte forventes færdig i midten af 2020.

Efter to spændende talere var der traditionen tro en halv times netværkspause med speeddating og mulighed for at komme i dialog med de øvrige deltagere.

Kolding kommune er i en rivende udvikling
Kommunaldirektør i Kolding Kommune, Thomas Boe, fortsatte anden del af konferencen med et indlæg om byudviklingen i Kolding og kommende bygge- og anlægsprojekter. Det overordnede budskab fra Thomas  Boe var ikke til at tage fejl af. Det går rigtig godt i Kolding, der vækster derudad med 500 kilometer i timen.

Thomas Boe forklarede, at en af de største udfordringer er, at kommunen ikke kan følge med væksten. Der mangler arbejdskraft og ca. 1600 boliger i Kolding. Alene i 2018 forventer man et rekordsalg af erhvervsjord, ligesom kommunens byggegrunde bliver solgt i samme øjeblik, de bliver budt ud. I juni 2018 er der registreret ca. 92.000 indbyggere i Kolding i kommune, der har et mål om at indbyggertallet i 2022 er vokset til 100.000.

For at kunne imødekomme behovet for boliger, er kommunen i fuld gang med at lave nye udstykninger af byggegrunde i byens yderområder, ligesom der er planlagt opførelsen af 1400 nye boliger i bymidten. Eksempelvis planlægger man at opføre en bæredygtig bydel, Marina City, på sydsiden af Kolding Fjord. Her skal der opføres 200-250 boliger, 1.000 bålpladser og op til 10.000 m2 erhverv.

Et andet spændende byudviklingsprojekt er Design City Kolding, hvor en helt ny bydel på 90.000 m2 etageareal skal udvikles og opføres i de kommende år. Derudover skal `Indersiden´ udvikles til at blive en ny og levende bydel med et attraktivt og unikt urbant miljø, ligesom man planlægger etablering af nye boliger og erhvervsfunktioner i området ved Koldings campus.

Marina City – Illustration: COBE

Thomas Boe pointerede, at kommunen med udviklingen af Design City, Marina City og skabelsen af nye bolig- og erhvervsområder, der blandt andet tæller 500 nye ungdomsboliger, er i fuld sving med at tiltrække studerende og virksomheder til byen.

Afslutningsvis opfordrede Thomas Boe deltagerne til at kontakte ham eller Annette Kold, chef for strategisk vækst, hvis man var interesseret i at være med på væksttoget og bygge boliger i Kolding.

Udfordringer og tendenser hos TREFOR Infrastruktur A/S
Direktør for TREFOR Infrastruktur, Charles Nielsen, var konferencens sidste taler. Charles Nielsen var inviteret til at fortælle om TREFOR Infrastruktur og om kommende vedligeholdelses- og anlægsprojekter.

TREFOR Infrastruktur A/S er et holdingselskab under EWII Koncernen, der ud over en række kommercielle selskaber også rummer infrastrukturselskaber, herunder TREFOR Vand, TREFOR Varme og TREFOR El-net. TREFOR Infrastruktur investerer omkring 250 mio. DKK årligt i infrastruktur.

Charles Nielsen fortalte om nogle af de udfordringer og tendenser, som forsyningsselskaber står overfor i dag, hvor man går fra et fossilbaseret energisystem til krav om fornybar energi, der samtidig i stigende grad skal komme fra sol og vind på markedsvilkår. Han understregede, at der på forsyningsområdet kommer til at ske rigtig meget de næste 10 år indenfor el, vand og varme – dels nyanlæg og dels renovering og udskiftninger af blandt andet el-net fra 1960´erne.

Konkret har TREFOR Infrastruktur A/S en række planlagte anlægsprojekter i 2019 og 2020 indenfor el, vand og varme, som Charles Nielsen præsenterede i korte træk.

Afslutning på en spændende konference
Inden konferencens sidste netværks- og speeddating mellem talere og deltagere rundede Mickey Lund af med at præsentere Building Networks kommende arrangementer. På Designmuseum Danmark i København kan man eksempelvis d. 25. september høre mere om nuværende og kommende innovative byggeprojekter i Danmark og Tyskland samt møde nogle af regionens bygherrer, rådgivere, entreprenører og leverandører.

Begejstrede talere og deltagere
Både talere og deltagere udtrykte stor tilfredshed med efterårets første netværkskonference. En af Building Networks nyeste medlemmer, Thorin Hermansen fra Skywork, ser mange muligheder i at finde nye kunder og samarbejdspartnere gennem netværket.

– Vi er en jysk erhvervsklatrevirksomhed, der har været på markedet i vores nuværende form et par år. Vi er med i andre netværk, men vi har valgt at melde os ind her, fordi vi har fået anbefalet Building Network, og fordi netværket er fokuseret specifikt på byggeri, som er vores hovedmarked. Det har være en rigtig god oplevelse at være med i dag. Vi er jo et ukendt nicheerhverv, så jeg glæder mig til at gøre opmærksom på, at vi eksisterer og etablere nye relationer og finde fremtidige samarbejdspartnere. Jeg har allerede trykket hånd med nogle af deltagerne og afleveret et par visitkort rundt omkring, så det lover rigtig godt, fortalte Thorin Hermansen.

Kommerciel direktør Dennis Madsen fra det verdensomspændende byggefirma Max Bögl, der siden 2014 har haft en dansk afdeling i Fredericia og i Glostrup, deltog på netværkskonferencen for første gang som repræsentant for Max Bögl Danmark. På verdensplan tæller Max Bögl 6500 medarbejdere på over 35 lokaliteter, der opererer i alle områder af moderne byggeri og på alle niveauer af kompleksitet. Med hovedkontor i Fredericia var det ifølge Dennis Madsen oplagt at deltage på Building Networks konference.
– Det er rigtig godt at være med i dag og få nogle input til, hvad der sker i Trekantområdet og hvilke udviklingsmuligheder, der er. Vi er også interesseret i at høre mere om, og hvad der sker i fremtiden for vores samarbejdspartnere i branchen. Derudover har jeg naturligvis fokus på at få nogle nye spændende kontakter. Jeg har allerede været i dialog med af flere af deltagere i dag, så det lover rigtig godt, og jeg glæder mig til at deltage på de kommende netværkskonferencer.

CEO og partner Kenneth Smidt fra Dansk Nordisk Brandsikring, der er totalleverandør indenfor brandmateriel, sikkerhedsudstyr, første hjælp og brandportsikring, deltog på konferencen som gæst. Dansk Nordisk Brandsikring holder til i Lynge i Nordsjælland, men har opgaver i hele landet. Efter dagens konference overvejer Kenneth Smidt at melde sig ind i Building Network.
–  Konferencen har været `thumbs up´ for mit vedkommende.  Det har været nogle rigtig gode taler, ligesom det er spændende at høre om fremtidens byggerier. Netværksdelen er super interessant, og jeg kan godt lide, at konferencerne er bygget op omkring en struktur, hvor man kommer i dialog med talere og deltagere. Det giver dig mulighed for at få fortalt din virksomheds historie og synliggøre, hvem man er og hvilke produkter, man kan tilbyde. Jeg har selv bygget min virksomhed op omkring netværk og har således selv erfaring for, at netværk er vejen frem til succes og nye kunder og samarbejdspartnere.

Kommunaldirektør Thomas Boe fra Kolding Kommune er med kommunens mange projekter en travl mand. Alligevel havde han valgt at bruge tid på at møde op på konferencen og fortælle om kommunens byudviklingsprojekter og tale med netværkets deltagere.
– Vi har rigtig travlt, men vi har selvfølgelig et ønske om at brande kommunen og sprede nyheden om, hvilke projekter vi har i pipelinen. Al erfaring viser, at hvis bygherre og leverandører kender hinanden og har brudt den første is, så bliver processen mod et eventuelt samarbejde meget bedre. Building Networks organisationsform med speeddating hjælper netop med at bryde isen ved, at man taler ansigt til ansigt, og det er super godt. Det ville ikke kunne ske, hvis jeg som taler bare holdt et oplæg og gik min vej igen. Det sker ikke her, så det er en win-win for alle parter.