Honeywell A/S finder inspiration gennem Building Network

– En af mine opgaver i salgsafdelingen i Honeywell A/S er at synliggøre vores løsninger og markedsføre de teknologier, der hjælper vores kunder til at få en smartere og energibesparende drift af deres bygninger. Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg i den sammenhæng er meget begejstret og taknemmelig for, at Building Network eksisterer. Udover at medlemskabet i Building Network åbner døre til nye potentielle kunder, går jeg altid hjem fra netværkskonferencerne med hovedet fyldt af ideer til nye spændende produkter.

Det fortæller Georg Markhovski, Senior Account Manager hos danske Honeywell A/S – et datterselskab af den amerikanske storkoncern, som er en af Fortune 100 virksomheder. Honeywell udvikler og sælger produkter og systemløsninger inden for bygningsautomatik, aerospace og sikkerhedssystemer. På verdensplan beskæftiger Honeywell over 130.000 medarbejdere, der opererer i 70 lande. Honeywell har været på dansk jord siden 1955. Koncernen har i dag flere virksomheder i Danmark, der har leveret opgaver til en bred portefølje af kunder fra danske universiteter til hospitaler, skoler, shoppingcentre, kulturinstitutioner og industri.

Georg Markhovski er ansat i Honeywell Building Solutions i Hellerup nord for København. Sammen med 50 andre kollegaer i sin afdeling er Georg Markhovski med til at promovere og sælge integrations systemløsninger inden for CTS/BMS, videoovervågning, energimåling, sikring, samt nyttige apps for smartphones og cloud-baseret servicekoncept. Tilbudspakkerne inkluderer alt fra design, programmering, installation og idriftsættelse. Derudover bliver der typisk tegnet en servicekontrakt med kunden, i det Honeywell Building Solutions har egne servicefolk placeret rundt omkring i Danmark, forklarer Georg Markhovski.

Til december er det et år siden, at Georg Markhovski begyndte sin karriere hos Honeywell Building Solutions. Før det havde han i 17 år arbejdet med salg af HVAC systemer på eksportmarkeder.
– Jeg fik blod på tanden, da Honeywell Building Solutions tilbød mig jobbet i deres afdeling i Hellerup. Som uddannet ingeniør er det utrolig spændende at være med til at udvikle ideer til nye teknologiske løsninger indenfor systemautomatisering. Da min primære opgave er at komme ud på det danske marked og fortælle om vores løsninger og samtidig få ideer til nye koncepter, der imødekommer kundens behov, har mødet med Building Network indtil videre været en fantastisk oplevelse.

Det er et halvt år siden, at George Markhovsky var med på sit første netværksmøde. En kollega havde forinden fortalt ham, at Building Network var et godt sted at skabe nye kontakter og lære at forstå, hvordan det danske marked fungerer.

– Jeg må indrømme, at jeg var lidt skeptisk i starten. Men jeg fandt hurtigt ud af, at Building Network var stedet, der kunne hjælpe mig til at forstå det danske marked bedre. Udover at jeg på konferencerne får masser af brugbar viden og informationer om nye og kommende bygge- og anlægsprojekter, bliver jeg også inspireret til at få ideer til at markedsføre vores egne produkter gennem den kommunikation, jeg har på konferencerne med oplægsholderne og deltagere.

Georg Markhovski fortæller, at det er lykkedes for ham at lave mødeaftaler med nogle af de mange kontakter, han har etableret på netværkskonferencerne. En af udfordringerne for Honeywell Building Solutions er at komme på banen tidligt i et projektforløb. Og den mulighed åbner sig, når Georg Markhovski er med på Building Networks konferencer.

– Processen med at få vores løsninger med i et projekt starter typisk, når for eksempel arkitekterne begynder at tegne en bygning og efterspørger ingeniører til at komme med smarte løsninger til bygningssystemer. I det øjeblik skal ingeniørerne allerede være klædt på med de nyeste ideer og løsninger for at kunne rådgive arkitekterne og byggeherrer. Det kræver, at jeg finder de relevante kontaktpersoner, viser flaget og kommunikerer jævnt med virksomhederne. Jeg skal følge med i, hvad der sker på markedet, og orientere mig om hvilke projekter, der er i støbeskeen rundt omkring landet. Jeg skal hele tiden være nyskabende og tænke i nye ideer og pakkeløsninger for at rådgiverne er interesseret i at mødes med mig.

Georg Markhovski fortæller, at han til en af konferencerne kom i dialog med en stor dansk entreprenørvirksomhed, der var inviteret med som oplægsholder.
– Repræsentanten for entreprenørvirksomheden fortalte mig, at en af deres store udfordringer er, at de bruger rigtig mange ressourcer og tid i idriftsættelsesfase. Pludselig fik jeg en ide til, hvordan et af vores produkter kunne løse den udfordring, og hvordan produktet kunne markedsføres til en ny målgruppe. Og det er jo fantastisk, at Building Network fungerer som et forum, der er med til at skabe en win-win situation for alle.

En af de ting, som Georg Markhovski sætter særlig stor pris på ved konferencerne, er muligheden for at tale med oplægsholderne. For ikke at tale om den interesse, som han oplever, at folkene bag Building Network udviser overfor netværkets medlemmer.
– Det, der adskiller Building Network fra andre erhvervsnetværk, er, at der er tid til at tale med oplægsholderne. Sådan har det ikke været i de andre netværk, jeg har kendt. Der forsvinder taleren, når han har holdt sit oplæg. Og man har ingen mulighed for at komme i dialog med ham. I Building Network får vi hjælp til at komme i kontakt med de personer, vi gerne vil tale med. Folkene bag Building Network interesserer sig for dig, og de giver dig gode råd og tips til, hvem jeg bør tale med af de andre deltagere.

George Markhovsky ser frem til at fortsætte med at synliggøre og sælge Honeywells løsninger på det danske marked. Han glæder sig til de fremtidige konferencer i Building Network og afslører, at han har en lille lumsk plan i tankerne.
– Building Network vil meget gerne præsentere os medlemmer for nogle spændende og relevante talere. Derfor har jeg besluttet mig for, at jeg i fremtiden kontakter Building Network, hver eneste gang jeg får en ide til folk eller virksomheder, som jeg gerne vil have med som oplægsholdere. Hvorfor ikke bruge muligheden til at være med til at påvirke, hvem der kommer med som oplægsholdere. Hvem ved, det kan jo være, at vedkommende bliver en ny kunde eller kommer med en masse spændende viden, som du kan bruge til at få nye ideer, afslutter Georg Markhovski.