Sådan investerer du i at skabe fremdrift, der fører til et større overskud

Byggebranchen buldrer derudaf. Konjunkturbarometeret for branchen tyder på, at det høje aktivitetsniveau fortsætter i årene frem.  Bygherreforeningen oplever ligefrem entreprenører, der ikke afgiver tilbud på ellers oplagte opgaver, fordi ordrebøgerne er fyldt op.

På trods af høje omsætninger og flotte årsregnskaber i bygge- og anlægsbranchen, er det ikke alle virksomheder, der formår at udnytte travlheden til at skabe tilfredsstillende resultater. Det vil sige at komme i mål med projekter og økonomiske målsætninger.

– Byggebranchen er omskiftelig med en meget presset arbejdsdag. Derfor er det afgørende, at lederne også evner at realisere de projekter, som skal forny virksomheden. Ellers løber man bare hurtigere uden af nå den fortjeneste, som er rimelig. Det fortæller John Bay fra Strategos, der har stor erfaring med at hjælpe virksomheder med at skabe fremdrift og synlige resultater. John Bay har det sidste stykke tid hjulpet virksomheder inden for bygge- og anlægsbranchen.

– Når alt kommer til alt er det jo dybt utilfredsstillende for en travl entreprenørvirksomhed at have en stor omsætning og alligevel sidde tilbage med en alt for lille dækningsgrad, fordi ens strategiske dispositioner måske var forkerte, forklarer John Bay og fortsætter.

– Alle løber stærkt i bygge og anlægsbranchen. Midt i travlheden er der alt for mange virksomheder, der ikke lykkes med at drive en sund forretning. For mange ledere afsætter ikke tid og ressourcer til at håndtere forretningskritiske udfordringer eller sikre sig, at deres fortjeneste styrkes. Det er nemlig i opgangstiderne, at disse beslutninger skal tages og eksekveres, forklarer John Bay.

Ofte er der hverdagen, der spiller ind og tilsidesætter vigtige projekter

– Vi ser tydeligt i byggebranchen, at den daglige drift alt for ofte vinder over vigtige projekter, som i virkeligheden er med til at styrke forretningen. Alle disse forudsete og uforudsete driftsopgaver kalder vi ”hvirvelvinde”. Vi ser ofte, at hvirvelvindene stopper ledere og medarbejdere i reelt at udvikle deres egen virksomhed. Og her er det, at Strategos er sat i verden med det formål at hjælpe med at fjerne de daglige forhindringer, der er på vejen, og som forhindrer, at virksomheden reelt afslutter deres vigtige projekter og kommer langt tættere på deres målsætninger.”

John Bay fortæller, at Strategos har rigtig gode erfaringer med at hjælpe virksomheder i bygge- og anlægsbranchen til at skabe og sikre fremdrift på de forretningskritiske opgaver. En af forklaringerne er, at Strategos redskaber fungerer rigtig godt i denne branche.

– De redskaber, vi bruger til at hjælpe virksomhederne, er effektive og handlingsorienterede. Og byggebranchen er præget af handlingsorienterede mennesker, så her er der et perfekt match. Vi sørger også for at hente dygtige specialister ind, hvis der er nogle konkrete områder, der kræver særlig fokus, siger John Bay, der ser frem til at hjælpe endnu flere virksomheder i bygge- og anlægsbranchen med at øge indtjeningen.

Ifølge John Bay er der ingen tvivl om, at det på den korte og lange bane kan være en rigtig god investering at få eksperthjælp udefra til at skabe den nødvendige fremdrift.

– Vi har mange års erfaring med, at hvis en virksomhed ikke præsterer, som den burde, skyldes det ofte, at ledergruppen ikke har et stærkt nok fokus på de strategisk vigtige områder. Og det er her, at sådan nogle som os kommer ind i billedet. Erfaringerne viser nemlig, at hvis man tager beslutninger på et dårligt grundlag, så får man ”ballade”, når man skal eksekvere vigtige beslutninger og projekter, forklarer John Bay.

– Derfor er det vigtigt at finde ud af, hvor skoen trykker, og hvordan ledelsen og de ansatte i fællesskab skaber fremdrift.

Når en kunde henvender sig for at få hjælp hos Strategos, vil der typisk være en intensiv fase på 2-4 måneder. I denne periode arbejder Strategos konsulenter med ledere og medarbejdere på arbejdsmøder, som har til formål at skabe fremdrift i ledergruppen og hos medarbejderne.

– Vi finder ud af, hvilke knapper vi skal trykke på, og hvor kæden hopper af, og hvor der måske kommer grus i maskineriet. Vi spørger ind til, , hvem der tager beslutningerne, og hvordan de gør det. Samtidig lægger vi planer for maksimum tre måneder ad gangen. Vi plejer at sige, at det er forbudt at lægge planer mere end 3-4 måneder frem. Vi arbejder ”agilt”, hvilket vil sige, at vi planlægger korte tidsforløb som konstant tilpasses og justeres i forhold til, hvor kraftig hvirvelvinden er. Vores erfaringer viser nemlig, at den agile arbejdsform hurtigt skaber de resultater, som lederne drømmer om, forklarer John Bay.

KONTAKT TIL STRATEGOS:
John Bay
Senior Advisor, Facilitator, Partner

MAKE THE RIGHT THINGS HAPPEN®

STRATEGOS
Frederiksgade 7, 4. sal, DK-1265 København K
Mobile: +45 22 837 837

jb@strategos.dk    www.strategos.dk